Tuesday, January 18, 2005

Van het ene naar het andere

Madonna di Campiglio, in een restaurant, 21:30, za 15 jan 2005

Na ongeveer 25 hotels en restaurants binnen gelopen te zijn om te vragen of ze werk hebben "Cerco lavoro etc. etc. etc." zijn de hoogte punten:
  • Een vrouw die zegt: "Parla bene italiano." (Ik gelijk blij verder.)
  • Geleid worden in de kelders van een hotel waar ik een oude man tref (type Don Corleone met een kraakstem) met wie ik een lang gesprek heb.
  • Achterlaten van mijn naam en telefoonnummer in 3 hotels.
Voordat ik het eerste hotel binnenliep zat ik eerst een kwartier te ijsberen en in mijn woordenboek te bladeren. Toen ben ik er maar op afgestapt. Ik vond het steeds leuker worden. Hotel na hotel verbeterde ik mijn: houding, glimlach en uitspraak, maar het mocht niet baten. Wat ik elke keer weer hoorde was dat het laagseizoen is en dat ze al genoeg mensen hadden.

11:00, zo 16 jan 2005

Geen werk gevonden. Het is hier stikduur en weinig mensen. Voor mij genoeg reden om verder te gaan. Het is nu ochtend en zit in mijn shirt in het zonnetje te wachten op de bus terug naar Trento. Zometeen word ik teruggebeld door een taalschool of ze plaats hebben enzo.

Ik heb niet eens op mijn snowboard gestaan. Sommige zullen zeggen dat ik alle tijd heb. Waarom geen dagje blijven?...... Had gekund, maar kost 100 eur/dag hier en als ik wat in mijn hoofd heb, wil ik dat meestal subito. Op naar een taalschool. Alleen welke weet ik nog niet.

Trento, 15:30

In de trein naar Marina di Castagneto Carducci via Verona, Bologna, Firenze en Livorno. Morgen kan ik beginnen met de taalcursus in M. Cast. Momenteel zijn er 3 studenten Kosten 550 euro voor 4 weken met 20 uur les en 6 culturele uren per week.

Verona, 16:00

Kleine situatieschets:
  • In de trein in een relaxte stoel bij het raam.
  • Continu veranderend, prachtig uitzicht op Italie.
  • Zon in me bakkes.
  • Vouwbeker met Sambuca op het tafeltje voor me
  • Tegen elkaar pratende Italianen vooral ook gebruik maken van hun handen.
Firenze (Florence), 20:00

Sciopero. Het italiaanse woord voor staking. Ik heb de laatste trein naar Livorno vlak voordat dit maandelijkse evenement begint. Waarschijnlijk overnacht ik dus in Livorno. Hopelijk vind ik nog een hotel. Morgenochtend ga ik dan verder naar Marina di Castagneto.

Livorno, 23:00

Op het station in Livorno heb ik met een Italiaan staan praten over de Sciopero. Hij heeft me thuis uitgenodig om daar te overnachten. Ik vind dat dan weer verdacht, maar allé. Bij hem thuis hebben we pizza gegeten en grappa gedronken en gepraat over de verschillen tussen de traditonele en moderne opvattingen over de relatie tussen man en vrouw. Dat was ook op tv.
Deze gratis overnachting heeft de dure overnachting in M. di Campiglio weer gecompenseerd.

Marina di Castagneto, 14:00, ma 17 jan 2005

Vanochtend ben ik met de bus gegaan van Marina di Castagneto naar Cecina, waar Giuseppe van de taalschool me heeft opgehaald. 20 voor 9 kwamen we aan en heeft hij me mijn appartement laten zien. Echt een hele grote (50-60 m2) met balkon op zuiden, woon-/slaapkamer, keuken, badkamer. Voor 350 eur/maand. Echt cheap dus. Super (eigenlijk mini, want even groot als mijn app.) markt zit onder mijn appartement en het schoolgebouw is 100 meter verderop.
Om 9:00 begon de les. Die duurt elke dag tot 13:00. Was best wel leerzaam. Alleen maar italiaans praten. De leraren kennen geen engels. Het is bijna privé les, want we hebben met z'n tweeen 1 lerares.

A più tardi


No comments: